21. maj 2013

Min natur

Min naturMin naturFlora Danica udstillingFlora Danica udstillingFlora Danica udstillingFlora Danica udstillingFlora Danica udstillingFlora Danica udstilling

FRA NUUK TIL TARM

Udstillingen Min natur viser naturen set gennem en kameralinse af gymnasieelever fra Tarm i Vestjylland og Nuuk i Grønland. Naturen, som eleverne ser, oplever og bruger den. Fra den 24. maj kan elevernes fotografier af bl.a. mælkebøtter, et nyskudt rensdyr i en gummibåd og en rusten coladåse i skovbunden opleves på det nyrenoverede støbejernshegn omkring Botanisk Have i København.

Fototitel: Naturens udfordringer. Sted: Vejkant i Nørre Bork. Fotograf Laura Thorup: ”Jeg tror ikke, at særlig mange mennesker tænker over, hvor meget vi forurener ved blot at smide en brugt coladåse.”

Hvordan ser min natur ud? Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, bad gymnasieelever i Tarm og Nuuk vise deres natur frem i billeder og ord. Det kom der en række fine fotos og tekstcitater ud af, som nu kan opleves ganske gratis på en gåtur langs Botanisk Have.

- Gymnasieelevernes billeder er vidt forskellige, og de siger både noget om elevernes meget forskellige naturgrundlag, om synet på den nære natur og brugen af den. Og så fortæller billederne noget om, hvad der optager de unge i forhold til naturen, siger Katrine Minddal fra Statens Naturhistoriske Museum.

Udfordre og udvide

I arbejdet med Min natur arrangerede Statens Naturhistoriske Museum kurser for gymnasieeleverne med professionelle, lokale naturfotografer, men eleverne skulle ikke blot finde og fotografere motiver i deres nærmiljø, de skulle også reflektere over det, de fotograferede.

Fototitel: Rensdyrjagt. Sted: 1-2 timers sejlads fra Nuuk. Fotograf Malu Lynge Petersen: ”Rensdyret blev skudt, mens det var i vandet, og det var rimelig hårdt at få det op på gummibåden.”

- Tanken med projektet har været at få eleverne til at udfordre og udvide deres syn på deres omverden. Gennem deres fotos og tekster skulle de øve sig i at iagttage, afgrænse, udvælge og sætte ord på den natur, der betyder noget for dem. Og det er lykkedes rigtig godt, siger Katrine Minddal.

Min natur er et samarbejdsprojekt mellem Qeqqani Ilinniarnertuunngorniarfik (Midtgrønlands Gymnasiale Skole), Vestjysk Gymnasium Tarm og Statens Naturhistoriske Museum.