10. februar 2012

Naturen på museum hitter hos danskerne

BESØGSBOOM

Danskerne er vilde med store hvalskelletter, foredrag med et godt glas vin og De særeste ting fra 1600-tallet. Statens Naturhistoriske Museum opnåede i 2011 det højeste besøgstal i fem år, da lidt over 150.000 gæster kiggede forbi Københavns Universitets museum.

Hvalkæbe på SNM. Foto: Birgitte RubækDer var travlt i billetlugerne på Statens Naturhistoriske Museum i 2011. På Geologisk Museum, der danner rammen om museets geologiske samlinger, oplevede man en besøgsstigning på 20 procent, mens særudstillingen om hvaler i Botanisk Haves gamle maskinhal var sidste års store blockbuster med over 26.000 besøgende.

-Særligt tre nye indsatsområder var med til at løfte besøgstallene. 26.000 gæster indløste billet til særudstillingen Hvaler i Botanisk Have. Udstillingens centrale beliggenhed og skelettet fra finvalen fra Vejle var med til at skabe den succes. Foredragsrækken Vin & Videnskab, der har kørt siden 2010, trak dobbelt så mange gæster som året før. Endelig oplevede Geologisk Museum sidste år en besøgsstigning på 20 procent, hvilket især skyldtes særudstillingen De særeste ting, siger Hanne Strager, udstillingschef på Statens Naturhistoriske Museum.

Ny udstillingsfilosofi

Udsnit af udstillingen De særeste ting. Foto: Birgitte RubækEn tur tilbage på skolebænken. Et sted, hvor man får dårlig samvittighed over ikke at læse det hele. Sådan er der desværre mange, der oplever en tur på museum. Man bliver bombarderet med informationer, og man er udmattet, når man går derfra.

- Det er lige præcis den tendens, vi i disse år arbejder hårdt på at ændre, og jeg er sikker på, at vores flotte besøgstal er et tegn på, at det, vi gør med vores særudstillinger og foredrag, er helt rigtigt, siger Hanne Strager og tilføjer:

- Det ligger i vores nye udstillingsfilosofi, at folk skal være opløftede og fulde af nysgerrighed, når de forlader os, og det er heldigvis også den respons, vi får fra publikum, når de har hørt vores foredrag og besøgt vores nye udstillinger.

Nyt museum og flere gæster

Den 31. maj 2012, altså om blot fire måneder, offentliggøres vinderen af den internationale projektkonkurrence, der er udskrevet for at finde frem til den helt rigtige arkitektoniske ramme for det nye Statens Naturhistoriske Museum og det kommende museumsbyggeri ved Botanisk Have. Her skal Hanne Strager og hendes forsknings- og formidlingskollegaer fra Geologisk Museum, Zoologisk Museum og Botanisk Have efter planen flytte ind om nogle år.

- Vores opgave er at stimulere interessen for natur og videnskab hos børn og unge. Det er et naturhistorisk museums fornemste mål. Muligheden for nu at skabe et helt nyt naturhistorisk museum er derfor en enestående chance for at give endnu flere mennesker en museumsoplevelse, der skaber begejstring, glæde og undren. Det vil vi først og fremmest gøre ved at holde fast i den udstillingsfilosofi, som foreløbig har givet os de flotte besøgstal i 2011, siger Hanne Strager.

Udstillingschef Hanne Strager
Statens Naturhistoriske Museum