11. oktober 2012

Danmark får sjældent stykke Mars

DEN ÆGTE VARE

Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet har netop fået et meget sjældent stykke Mars-meteorit. Meteoritter fra Mars falder uhyre sjældent på Jorden – der bliver således kun fundet ca. to 'friskfaldne' per århundrede. Sidst var i 2011, hvor et stykke af vores røde naboplanet landede i det sydlige Marokko. Der blev i alt fundet syv kilo af den nye meteorit, og fra på fredag kan et stykke på størrelse med en knyttet barnehånd ses på Geologisk Museum i København.

Den 18. juli 2011 blev der set og hørt en kraftig ildkugle, der varslede et meget interessant meteoritfald i det sydlige Marokko. Området er meget øde, så der gik flere måneder, før de første fragmenter af meteoritten blev fundet. Tissint, som meteoritten blev døbt, er den kun femte 'friskfaldne' meteorit fra Mars. Derudover findes der en større mængde Mars-meteoritter, der typisk er faldet for nogle tusind år siden. Men de gamle meteoritter er oftest svært medtagne af vind og vejr og har derfor langtfra den samme videnskabelige værdi, som Tissint forventes af have.

Den sjældne Mars-meteorit Tissint. Den
sorte smelteskorpe dannes, når meteoren ram-
mer Jordens atmosfære. Fotograf: Joachim Karl.
Klik på billedet for at se det i stort format.

- Mars er den eneste anden planet, vi kender til, hvor det kan tænkes, er der har været og måske endda stadig findes liv. Samtidig er Mars den eneste anden planet, vi har prøver fra. Men trods mange rummissioner til Mars er der endnu ikke bragt materiale tilbage fra vores naboplanet. Det eneste materiale, vi har at studere fra Mars, er Mars-meteoritter. Derfor er en ny meteorit som Tissint særdeles interessant for os, siger Henning Haack, lektor på Statens Naturhistoriske Museum.

De store spørgsmål

Der blev i alt fundet syv kilo af den nye meteorit. De fleste stykker blev øjeblikkelig erhvervet af store museer i Europa og USA. Og der findes ingen større stykker på det frie marked, men Statens Naturhistoriske Museum har fået tilbudt et stykke på 186 gram af den tyske meteoritsamler Joachim Karl.

At finde meteoritter i Marokkos stenørken
er som at lede efter en nål i en høstak.
Ikke desto mindre var det her, man opsporede
Mars-meteoritten. Fotograf: Pjotr Muromov.
Klik på billedet for at se det i stort format.

Prisen er 100.000 euro, ca. 744.000 kr., og det er kun takket være rundhåndede donationer fra Knud Højgaards Fond og Augustinus Fonden, at museet har kunnet erhverve Mars-meteoritten.

- Det er fantastisk, at vi som dansk museum nu kan få et sådant sjældent stykke af Mars. Meteoritten er meget velegnet udstillingsmæssigt, fordi det så at sige er den ægte vare, vi viser frem, og forskningsmæssigt kan meteoritten være medvirkende til at give svar på nogle af de helt store spørgsmål, siger Henning Haack og fortsætter:

- Har der været liv på Mars? Hvor forskellige er Jorden og Mars– og hvad skyldes forskellene? Hvornår har Mars sidst været vulkansk aktiv – er der mulighed for flere udbrud? Hvornår og hvor længe var der flydende vand på Mars? Det er bare nogle af de spørgsmål, jeg som forsker håber at blive klogere på  ved at studere Tissint.

Opleves i efterårsferien

Tissint vil allerede fra fredag den 12. oktober blive vist på Geologisk Museum. Dermed kan det sjældne stykke af Mars opleves i forbindelse med Kulturnatten og i skolernes efterårsferie. Senere vil Tissint blive flyttet til museets permanente meteorit-udstilling, hvor den vil være at finde, indtil Statens Naturhistoriske Museum efter planen åbner sit nye naturhistoriske museum i 2017. En af de store nye udstillinger på det nye museum er udstillingen Verdensrummet, der tager de besøgende på en vandretur fra Solen og ud til de yderste grænser af vores Solsystem. Her vil Tissint indgå som en central del af udstillingen.

Lektor Henning Haack
Statens Naturhistoriske Museum