4. marts 2011

Eske Willerslev vil finde kræftkur

Kræft koster hver dag mange mennesker livet verden over. Hvis alt går godt, kan Eske Willerslev, der er leder af Center for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum, sammen med en gruppe danske forskere om 10 år præsentere en vaccine mod kræftformer som leukæmi, tarmkræft og brystkræft.

En kur mod kræft. Sådan lyder ambitionerne i et nyt stort forskningsprojekt, som skal finde frem til en kræftvaccine ved at se nærmere på danskernes genetiske arvemasse.

Forskningsprojektet er støttet med 86 millioner kroner fra Højteknologifonden, og bevillingen gives til et samarbejde mellem Københavns Universitet - herunder Center for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum - DTU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet samt tre virksomheder.

Pengene skal bruge til at etablere en national teknologiplatform med kapacitet til på sigt at kortlægge danskernes genetiske arvemasse. Et af de første mål med centrets forskning er at forebygge kræft ved at udvikle vacciner.

"Målet er at finde frem til en virus, som er årsag til en eller flere af de store kræftformer. Og simpelthen lave en vaccine, så man kan forebygge kræft", siger professor Eske Willerslev, der står i spidsen for projektet.

Eske Willerslev understreger, at det er lidt af et sats. "Ingen af os ved med sikkerhed, at der findes sådan en virus. Men vi ved i dag, at der er en kendt virus forbundet med 15 procent af alle kræftformer", siger Eske Willerslev.

Der er derfor en reel sandsynlighed for, at der en ukendt virus forbundet med eksempelvis leukæmi, vurderer han.

"Hvis vi har held i sprøjten, har vi en vaccine på bordet om 10 år", siger Eske Willerslev.