11. maj 2009

Verdens bedste tur

Godt tilbud til skolelærerne - hjælp at hente til optimale museumsbesøg

Fra i dag, mandag d. 11. maj, er der hjælp at hente for de mange skolelærere som ønsker at få det bedste ud af klassens besøg på Statens Naturhistoriske Museum (SNM).

I samarbejde med Eksperimentarium har Skoletjenesten nemlig lavet kortfilmen "Verdens bedste tur", samt en planlægningsguide der vil blive udsendt på dvd til samtlige folkeskoler på Sjælland.

Både film og planlægningsguide kan dog allerede nu downloades - se SNM-skoletjenestens hjemmeside.

Filmen:

Filmen "Verdens bedste tur" er en komisk kortfilm, der sætter problematikkerne omkring skoleture på spidsen. Hvordan mon det går, når planlægningen går helt i fisk? I filmen møder vi Lotte, en helt almindelig, glad skolepige. Lotte cykler hjem fra skole, og imens tænker hun spændt på den tur, klassen snart skal på. Vi følger samtidigt det møde, Lottes lærere holder om turen, og det bliver hurtigt klart for alle, at turen vist ikke kommer til at gå helt, som Lotte håber.

Hovedpersonerne, spillet af Peter Mygind, Claus Bue, Bodil Jørgensen, Neel Rønholt og Elena Arndt-Jensen gør deres for at sætte tingene på spidsen.

Planlægningsguiden:

Planlægningsguiden er tænkt som en pædagogisk håndsrækning til de mange lærere, der tager på tur med deres elever. Den giver et praktisk, enkelt overblik over de ting, det er godt at overveje, når en skoletur skal planlægges.

Statens Naturhistoriske Museum ønsker god fornøjelse med planlægningen.