13. februar 2009

Åbning af udstillingen Evolution

Åbning af Evolution

Efter et års intenst arbejde blev dørene til Zoologisk Museums nye permanente udstilling Evolution åbnet for publikum torsdag d. 5. Februar.

Udstillingen, der fejrer 200-året for Charles Darwins fødsel, leder publikum gennem Darwins vej til erkendelse, og følger samtidig parallelt evolutionens udvikling i grove træk.

Udstillingen er en flot og indbydende opsætning af fossiler, dyreskeletter, udstoppede dyr, dioramaer og en stor "diversitetsvæg" fuld af naturens fantastiske og forunderlige mangfoldighed.

Dagen forinden var der forpremiere på åbningen, hvor Kronprins Frederik, videnskabsminister Helge Sander samt undervisningsminister Bertel Haarder besøgte udstillingen sammen med ca. 250 specielt indbudte gæster.  Helge Sander åbnede udstillingen med nogle velvalgte ord, og direktøren for Statens Naturhistoriske Museum, Morten Meldgaard, benyttede lejligheden til at takke sponsoren Villum Kann Rasmussen Fonden, og alle de involverede for et godt stykke arbejde.

Udstillingen er blevet til i et samarbejde med Institut for Filosofi og Idéhistorie på Aarhus Universitet, og som et interessant åbningsindslag indførte lektor Peter C. Kjærgaard, Aarhus Universitet, på fængende vis publikum i Darwins liv og tanker mens en lyslevende udgave af Darwin, mageligt siddende i den store lænestol i sit arbejdsværelse i Down House, tænksomt skrev og læste lige ved siden af.

Darwin lytter til Peter C. Kjærgaard

Gæsterne kunne efter indslagene nyde udstillingen på opdagelsesrejse gennem livets udvikling, med mulighed for en let forfriskning undervejs.

Stemningen var forventningsfuld, ikke mindst hos museets udstillingsmedarbejdere der de sidste par uger havde knoklet for at få alt på plads til tiden, og som nu glædede sig til at overlade salen til publikum.

Flere billeder fra åbningen:

Formidlingschef Hanne Strager fortæller til HKH Kronprinsen, Helge Sander, Bertel Haarder

Livets træ

HKH Kronprins Frederik ved Livets træ