Sektion for Jord og Planetforskning – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

SNM > Forskning > Sektioner > Jord og Planetforskning

“EarthEarth and Planetary Systems ScienceEarth and Planetary Systems ScienceEarth and Planetary Systems Science

Sektion for Jord- og Planetforskning

Sektionen for Jord- og Planet-forskning forsker og underviser i astronomi, astrofysik, geokemi, palæobiologi og sedimentologi. Vores tværfaglige studier af sol-lignende stjerner og deres planetsystemer, inklusiv vores eget Sol-system, har til formål at belyse dannelsen og udviklingen af Jorden og Jord-lignende planeter, såvel som livets opståen og evolutionshistorie.

Så vidt vides, kunne vores solsystem være unikt. Det kunne i princippet være det eneste solsystem i hele universet der huser intelligent liv eller liv I det hele taget. En af vores kerneopgaver er derfor at forstå, hvilke betingelser der fører til dannelsen af beboelige planeter og liv. Til dette formål benytter vi astronomiske observationer såvel som teoretisk og numerisk astrofysik til at studere dannelsen af Sol-lignende stjerne-systemer og deres protoplanetare skiver, herunder frekvensen og fordelingen af potentielt beboelig planeter i galaksen. Informationer om vores eget solsystem kan læses i den kemiske og isotopiske sammensætning af meteoritter, hvilket gør det muligt for vores kosmokemikere at udlede dannelses- og udviklings-historien at vores eget solsystem, herunder dannelsen og differentieringen af asteroider og planeter. Endelig kan vores palæobiologer og sedimentologer bruge jordiske bjergarter og fossiler som et arkiv over livets historie, samt jordens klima og dynamiske udvikling.

Forskningsområder