21. februar 2018

Spor af oprindelige Taíno-indianere fundet i nulevende caribiere

GENETISKE BEVISER

En tusind år gammel tand leverer nu genetisk bevis for, at de såkaldte Taíno-indianere - de første indfødte amerikaner, der for alvor fik de fulde konsekvenser af den europæiske kolonisering af føle - stadig har levende efterkommere i Caribien. Det har ellers været et udbredt opfattelse, at den oprindelige befolkning i Caribien blev udryddet i begyndelsen af 1500-tallet, kort tid efter Columbus ankom til den nye verden. Studiet af den ca. 1.000 år gamle tand er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift PNAS. Bag studiet står et team af internationale forskere ledet af Dr Hannes Schroeder og professor Eske Willerslev fra Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet.

Første møde. Columbus ankommer til den nye verden (Billede med tilladelse frá  Library of Congress)

Første møde. Columbus ankommer til den nye verden (Billede med tilladelse frá Library of Congress)

Ud fra tanden, der blev fundet i en hule på øen Eleuthera i Bahamas, har forskerne været i stand til at sekvensere det første komplette genom fra en person fra Caribiens oprindelige befolkning. Genomet er blevet sammenliget med bl.a. 40 nulevende indfødte caribiere, og her finder forskerne for første gang helt håndfaste beviser for, at der fortsat kan findes spor fra de oprindelige Taíno-indianere i nulevende caribiere.

- Det er et fascinerende fund. Mange historiebøger vil fortælle dig, at den indfødte befolkning i Caribien blev udslettet. Men folk, der i dag identificerer sig med Taíno-indianere, har altid argumenteret for kontinuitet. Og nu ved vi, at de havde ret hele tiden: der har været en form for genetisk kontinuitet i Caribien, siger Dr. Hannes Schroeder fra Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet.

Den videnskabelige artikel
Den videnskabelige artikel Origins and genetic legacies of the Caribbean Taino kan læses her