11. december 2017

20 sjældne figentræer til Botanisk Have

JULEGAVE PÅ FORSKUD

Figner er meget mere end sød julekonfekt med chokolade og pynt. Figentræerne er en slægt af træer, der har været utrolig succesfulde. De findes i dag bl.a. som slyng-figner, der vokser på sten eller i vand, som store savannetræer kaldet banyans og som kæmpe kvæler-figner, og for forskerne er det lidt af en gåde, hvorfor slægten har haft så stor succes. Forleden fik Botanisk Have i København en ekstraordinær stor julegave. Endda på forskud. Intet mindre end 20 nye sjældne figentræer, der snart vil kunne opleves i Palmehuset, og som på sigt skal gøre forskerne klogere på den tropiske plantes kringlede stamtræ.

Foto: Sam Bruun-Lund

Foto: Else Jorunn

- Figner er ikke kun den ene art, vi ofte spiser omkring juletid. Der findes et sted mellem 750-800 arter, som vokser over det meste af verden, hvor der er varmt. I Botanisk Have har vi i forvejen en fin samling af store og gamle figentræer, men den er nu blevet udvidet med unikke arter fra blandt andet Asien, Australien, Afrika og Sydamerika. Dermed får vi nu en af verdens vigtigste levende samlinger af figentræer, siger Sam Bruun-Lund, der er ph.d.-studerende ved Statens Naturhistoriske Museum, som Botanisk Have hører under. Han tilføjer:

- For en botaniker som mig er det her meget bedre end juleaften.

Udplantes i Palmehuset

Overtagelsen af fignerne er resultatet af et samarbejde mellem forskere og gartnere fra Statens Naturhistoriske Museum og Arboretet og Botanisk Hage, Universitetet i Bergen, Norge.

- Figentræer er en helt speciel og unik gruppe af planter, som har været fantastisk succesfulde med at tilpasse sig mange forskellige levesteder. De nye planter skal både bruges til DNA-arbejdet i forbindelse med kortlægningen af fignernes slægtskab og udbredelseshistorie, til undervisning og uddannelse af studerende på vores kurser ved Københavns Universitet og ikke mindst til forskellige formidlingsarrangementer i Botanisk Have, siger Sam Bruun-Lund og tilføjer:

Foto: Sam Bruun-Lund

Foto: Else Jorunn

- I øjeblikket er vi i fuld gang med at udplante figentræerne i Palmehuset, så publikum straks kan få glæde af dem.

Et stamtræ for alle arter

Det er et stort projekt at flytte så mange tropiske træer ind i de levende samlinger, og både gartnere og forskere fra begge botaniske haver har hjulpet til for at få den ekstraordinære store julegave på plads.

Figentræerne skal fremover indgår i et stort forskningsprojekt ledet af professor Nina Rønsted og ph.d.-studerende Sam Bruun-Lund. Projektet er finansieret af Det Fri Forskningsråd.

Projektets mål er at producere et stort stamtræ for alle 800 arter af figner for derefter at kunne forklare, hvorfor lige fignerne er blevet så forskellige, og at der er så mange arter i forhold til andre plante-grupper, der vokser de samme steder.

Til DNA-arbejdet anvendes både de levende samlinger i Botanisk Have og hundredevis af tørrede indsamlinger fra museets herbarium. Med støtte fra Carlsbergfondet lykkedes det også at få indsamlet figner i Australien i sommers.

Der vil løbende blive formidlet om projektets fremskidt i Palmehuset, hvor figentræerne nu bliver plantet, så alle kan følge med og lære mere om de fantastiske figner.