4. marts 2016

Der findes stadig meteoritter fra danmarkshistoriens største meteoritfald

SKATTEJAGT I WEEKENDEN

Der dukker stadig flere meteoritter op fra danmarkshistoriens største meteoritfald den 6. februar 2016. På vej ned gennem atmosfæren brækkede meteoriden i mange stykker. Antallet af fundne meteoritter fra det store fald er nu oppe på ni stykker, hvoraf det største stykke blev knust ved nedfaldet og gik i hundredevis af stumper. Tilsammen vejer meteoritterne godt 10 kg. Yderligere fire meteoritter blev indleveret i denne uge, så der er stadig mere derude, men den kommende weekend er måske sidste chance for at finde flere meteoritter, da græsset så småt er begyndt at spire frem.

Forskerne ved Statens Naturhistoriske Museum er nu blevet klogere på, hvor det er mest sandsynligt at finde meteoritter fra danmarkshistoriens største meteoritfald. Vi har derfor opdateret kortet her på siden, så man kan se, hvor chancerne for at finde meteoritter er størst. Og det er nu, meteoritjagten skal sætte ind, for græsset er så småt begyndt at spire frem og vil derfor snart dække de fragmenter, der stadig ligger derude.

Opdateret kort: Her skal du lede efter meteoritter. Klik på kortet for at se det i høj opløsning.

- Den store cirkel indrammer det område, hvor alle meteoritter fra faldet den 6. februar er fundet. Den lille cirkel viser det område, hvor de fleste fragmenter er fundet. Det er derfor inden for det lille område, at chancerne for at finde flere meteoritter er størst, siger lektor Henning Haack fra Statens Naturhistoriske Museum og tilføjer:

- men overalt inden for den store cirkel kan der findes meteoritter.

De bedste og mest oplagte områder at afsøge er parkeringspladser, veje, stier, flade tage – specielt på større erhvervsbygningen – og grønne områder, hvor vegetationen ikke er for høj.

- Flere af de lidt større stykker har boret sig 5-10 cm ned i jordoverfladen, så noget af det, man skal kigge efter, er nye huller i jorden, siger Henning Haack.

Foto: Leibniz-Institute of Atmospheric Physics e.V. at the University Rostock (IAP) / Dr. Gerd Baumgarten