30. april 2015

DNA-detektiven: 3 film om og med Eske Willerslev

Ny film-trilogi gør forskning menneskelig

Filminstruktøren Linus Mørk har i 4 år fulgt den danske genetiker Eske Willerslev og skabt 3 medrivende, filmiske fortællinger om tilblivelsen af forskerens største og mest kontroversielle studier.

Vi følger Eske Willerslevs personlige ambitioner og drømme, hans etiske dilemmaer og alle de problemer, han roder sig ud i i jagten på sine videnskabelige gennembrud. I et meget underholdende format giver de tre film et unikt indblik i forskningens verden og i de store politiske, etiske og menneskelige spørgsmål, som omgiver den.

De værste øjeblikke i Eske Willerslevs videnskabelige karriere

”Jeg må indrømme, at jeg er meget nervøs for, hvordan de her 3 film bliver modtaget, for filmene fokuserer jo netop på alle de problemer man havner i og alle de fejl, man laver på vej mod en videnskabelig opdagelse.”             Eske Willerslev

Den dokumentariske filmtrilogi DNA DETEKTIVEN er blevet til gennem et 4 år langt og tæt samarbejde mellem debuterende filminstruktør Linus Mørk og den danske stjerneforsker Eske Willerslev.

Det lange samarbejde har fokuseret på at løfte sløret for de største problemer og dilemmaer, forskeren har mødt i sin videnskabelige karriere.

Vejen til de store opdagelser er fuld af angst, kaos og blindgyder

Vi kender Eske Willerslev som en forsker, der gør store opdagelser og er god til at formidle dem. Men banebrydende forskning handler ikke kun om resultater. Det handler også om personlige ambitioner, om etik og politik, om konkurrence og penge, mod og samvittighed. Det handler om at risikere millioner af kroner i forskningsmidler og ens personlige omdømme for at nå helt derud, hvor de store opdagelser - måske - er. Filmene beskriver på underholdende vis nogle af de menneskelige, politiske og etiske konflikter, der udfolder sig i forbindelse med banebrydende forskning.

I stedet for at fremstille sig selv som den succesfulde videnskabsmand, offentligheden kender, inviterer Eske Willerslev os ind i den tvivl og de dilemmaer, han har kæmpet med på vej til resultaterne. De tre film gør forskningen nærværende for os på en måde, som formidlingen af de videnskabelige resultater aldrig kan blive.

Men det er ikke kun for underholdningens skyld, at filmene har de store problemer i fokus. Det handler også om, at grundforskningen ikke ville eksistere, hvis man som forsker ikke får mulighed for at risikere kritik og fiasko og sætter sig selv og sine svært tilkæmpede forskningsmidler på højkant ved at forfølge det umulige.

Grundforskning handler om at turde forfølge spørgsmål, man ikke kender svaret på, og måske aldrig vil. Og deri findes en skrøbelighed, som det er afgørende for grundforskningen at bibeholde.

I en tid hvor politikerne kræver synlige resultater og forskningen prøver at promovere dem, kan vi risikere at glemme, at uden mennesker, som risikerer penge og omdømme på at forfølge det umulige, ville de helt store gennembrud i forskningen ganske simpelt udeblive.

Eske Willerslev er en forsker, som har turdet og risikeret umådelig meget på vej mod sine store gennembrud, og med sin medvirken i Linus Mørks filmiske trilogi, inviterer han offentligheden ind i alle de øjeblikke, hvor han har været allermest tvivlende og udfordret.

1. DEL: DRØMMETIDENS REJSE

I første film havner Eske i en etisk hvepserede, da han som den første i verden sekventerer arvemassen for en australsk aboriginer. Han banebrydende opdagelse bremses inden den når offentligheden, og han tvinges til at sætte hele studiet og 10 millioner forskningskroner på højkant ved at opsøge nutidens aboriginere og lade dem afgøre, om han må publicere sin opdagelse.

2. DEL: SUMERDRONNINGENS HEMMELIGHED

I anden film trodser Eske sine kollegers formaninger og accepterer at lave en DNA-test af en påstået alien.

En jødisk millionær tager på sit dødsleje kontakt til Eske og beder ham udvinde DNA fra et 4.000 år gammelt sumerisk skelet, som han påstår stammer fra en race af rumvæsner, som i urtiden skabte mennesket. Inden længe befinder Eske sig i en krydsild mellem hans egne skeptiske kolleger og et amerikansk miljø af alternative forskere, hvis mystiske forestillingsverden han beslutter sig for at møde med et åbent sind.

3. DEL: ANZICK-BARNETS ARV

I tredie film forfølger Eske sin barndoms fascination af nordamerikanske indianerne ved at udvinde arvemassen for en ur-indianer. Men han har nutidens indianere imod sig. De vil ikke udlevere deres forfædres skeletter til videnskabelige undersøgelser og er stærkt kritiske overfor moderne genetik.

Da det endelig lykkes Eske at få fingre i et urgammelt amerikansk skelet, viser det sig at være en urfader til næsten alle amerikanske indianere. Det er så historisk enestående, at Eske føler sig forpligtet til at rejse ind i indianernes reservater og få deres dom over hans vanhelligelse af deres forfaders knogler.

DNA-detektiven er produceret af Magus Film (magusfilm.com)

Kontakt: Linus Mørk