19. marts 2015

Henning Knudsen modtager Amalienborgprisen

PRISOVERRÆKKELSE

I dag kl. 10.30 modtog forfatter og lektor Henning Knudsen Amalienborgprisen på 100.000 kr. på Fredensborg Slot. Bestyrelsen i Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond har besluttet at tildele Henning Knudsen prisen til en oversættelse til engelsk af værket Fortællingen om Flora Danica. Henning Knudsen er lektor ved Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, og bestyrer af museets bibliotek.

Forfatter og lektor Henning Knudsen modtager Amalienborgprisen.

Forfatter og lektor Henning Knudsen modtager Amalienborgprisen. Foto:Lars Boesgaard.

Hendes Majestæt Dronningen, Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen og fondens øvrige bestyrelse; Hofmarskal Michael Ehrenreich, professor ved Københavns Universitet Linda Nielsen, museumsdirektør for Louisiana lic. Phil Poul Erik Tøjner, musikchef Nikolaj Koppel, fondssekretær Charles-Henri Keller samt Lindhardt og Ringhofs adm. direktør Lars Boesgaard vil være til stede ved prisoverrækkelsen, hvor Henning Knudsen også modtager en medalje.

Henning Knudsens Fortællingen om Flora Danica – der handler om tilblivelsen af Danmarks mest ambitiøse udgivelse nogensinde, Flora Danica – har siden udgivelsen i november 2014 solgt 10.000 eksemplarer og ligger på bestsellerlisten.

Jyllands-Postens anmelder gav Fortællingen om Flora Danica seks stjerner og kaldte den ”en videnskabelig-æstetisk lystvandring.”

Første hæfte af Flora Danica udkom i 1761, men først 122 år og seks konger senere kunne man i 1883 sende det sidste hæfte til tryk. Værket består af 18 bind fordelt i 54 hæfter, og med de 3.240 håndkolorerede tavler er Flora Danica verdens største farveflora.

- Vi er meget stolte af, at vores forfatter Henning Knudsen modtager så fornem en pris til oversættelse af bogen. Den positive modtagelse blandt anmeldere og bogkøbere viser, at stor faglighed og fin kvalitet aldrig går af mode, siger Lindhardt og Ringhofs adm. direktør Lars Boesgaard.