16. juni 2014

Danskbygget satellit sendes ud i rummet for at følge trækfugle

Trækfugle

Den 19. juni kl 21.11.11 affyres en russisk raket med en danskbygget satellit ombord. Den skal kredse om jorden med det ene formål at lytte efter radiosignaler fra mindre trækfugle og andre dyr, der bevæger sig over store afstande. Projektet er et unikt tværfagligt samarbejde mellem DTU Space og Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet.

Foto: Flemming Hansen

Der er store huller i biologernes viden om, hvor præcis trækfugle flyver hen på deres lange rejser, og hvordan de navigerer, men den 19. juni skydes et nyt udviklingsprojekt i gang – bogstaveligt talt – der for første gang vil sende en specialbygget mikrosatellit ud i rummet med det formål at følge fuglenes hemmelighedsfulde færd. En tilsvarende specialdesignet radiosender på kun 4,6 gram skal monteres som en lille rygsæk på de fugle, primært gøge, som skal levere information til satellitten om deres flyveruter.

"Den nye satellit udviklet af DTU Space vil levere uset høj præcision, ned til få meter, om små fugles træk og for eksempel afsløre, hvordan fuglene reagerer på forhindringer i landskabet som bjergkæder og havområder. Letvægtssenderne kan bl.a. bruges på gøge, der er en ideel art at studere, fordi de opfostres af andre fugle og ikke lærer en trækrute at kende fra deres forældre. De flyver på rent instinkt og navigationsevne, hvilket er utroligt fascinerende", fortæller Kasper Thorup fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet.

Civilingeniør René Fléron har ledt udviklingsarbejdet på DTU Space, hvor flere end 90 studerende har bidraget til konstruktionen af satellit og sender:

Foto: René Fléron

"Det er afgørende, at Danmark er med i teknologiudviklingen allerede nu, for der er stor international interesse for at levere disse løsninger. Med den nyudviklede satellit er vi i fronten af kapløbet og endda med en prototype, der har stort potentiale. Det har kun været muligt at skabe en så lille og avanceret satellit, fordi vi på DTU er i front inden for rumteknologi, elektronik, mikroteknologi og software."

4,6 gram er kun starten

"Det er et gennembrud for biologisk forskning, at vi nu tager specialdesignet rumudstyr i brug for at følge trækdyr. Hidtil har vi været begrænset til konventionelt udstyr og sendere, der kun er anvendelige på 40 % af alle vores fuglearter, fordi de er for tunge for små fugle. Målet med projektet er på sigt, at udvikle sendere helt ned til to gram, og dermed være i stand til at følge nogen af de længsttrækkende sangfugle og også andre mindre organismer", fortæller Kasper Thorup.

Sådan en teknologi følges med stor interesse af bl.a. det Europæiske Rumagentur. De planlægger at sætte en antenne på den Internationale Rumstation inden for få år for at være i stand til at følge mindre fugle i stor skala.

Vær med, når satellitten passerer Danmark første gang

René Fléron vil sidde klar på taget af DTU Space torsdag den 19. juni og lytte efter satellitten, når den passerer Danmark første gang kl 22.45 og igen kl 00.20. Både den 19. og 20. juni er der mulighed for at besøge DTU Space og høre mere om projektet og lytte efter satellitten.

Kasper Thorup vil følge affyringen direkte fra Yasny i det sydlige Centralrusland den 19. juni, hvorfra satellitten sendes ud i verdensrummet, og han vil rapportere hjem til teamet i Danmark undervejs.

Kasper Thorup, mail: kthorup@snm.ku.dk, mobil: +45 24 94 25 74

Rene Fléron, mail: rwf@space.dtu.dk, mobil: +45 60 75 88 13