21. maj 2014

Professor Ib Friis i fornemt selskab

indvalgt

Det etiopiske videnskabsakademi har netop indvalgt professor Ib Friis fra Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, som medlem af akademiet. Det er nyt, at det etiopiske videnskabsakademi indvælger udenlandske medlemmer, indtil nu har denne udmærkelse kun overgået få personer.

Foto: Ib Friis

Ib Friis har siden 1970 arbejdet med Etiopiens planteverden, og han har udgivet mange artikler og bøger om emnet. Indvælgelsen begrundes bl.a. med Ib Friis’ imponerende arbejde og enestående bidrag til faget og samfundet som helhed. Ib Friis’ seneste store bog om Etiopien udkom i 2010. Den handlede om landets skove, savanner og anden naturlig vegetation, men meget mere er på vej, forsikrer professoren.

- Det er en stor glæde at modtage en sådan anerkendelse fra et land, hvor jeg i mange år har forsket, uddannet ph.d.-studerende og indsamlet videnskabeligt materiale til det etiopiske nationalherbarium og Statens Naturhistoriske Museum. Da jeg første gang kom til Etiopien, var landets dengang eneste universitet kun 20 år gammelt, og den videnskabelige stab bestod næsten udelukkende af europæere eller amerikanere. Nu er der ca. 20 universiteter spredt over hele det store land, flere med universitetslærere, som jeg har været med til at uddanne eller publiceret sammen med. Med indvalget følger en opfordring fra akademiet til at fortsætte samarbejdet, og det gør jeg gerne. For tiden arbejder jeg med modellering af planteudbredelser, der blandt andet har betydning for naturbevarelse og arbejdet med at følge effekten af klimaforandringer, siger Ib Friis.

Det etiopiske videnskabsakademi er en højt respekteret institution, der drives under vejledning fra The Royal Society of London, Leopoldina – Deutschlands Nationale Akademie der Wissenschaften og The National Academy of Sciences i USA.

If Friis er i forvejen medlem af to af de klassiske videnskabsakademier i Skandinavien: Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab (indvalgt 1990) og Kungliga Fysiografiska Sällskapet i Lund – Akademi för naturvetenskap, medicin och teknik (indvalgt i 2007). Derudover er If Friis medlem af Danmarks Naturvidenskabelige Akademi (fra 1992).