24. februar 2014

Tandsten afslører at nogle af nutidens sygdomme er de samme som fortidens sygdomme - på trods af ændringer i diæt

Fossil tandsten fra ca. år 1100 på tænderne af en mand fra Middelalderlokaliteten Dalheim i Tyskland. (Foto: Christina Warinner).

Den internationale forskergruppe under ledelse af Enrico Cappellini fra Center for GeoGenetik har undersøgt tandsten fra fire skeletter fra Middelalderen samt fra ni nulevende patienter med kendt sygdomshistorie.

Tandsten gemmer på information om personens sygdomshistorie i mundhulen og i resten af kroppen. Tandstenene er undersøgt for dna og proteiner. Resultaterne er de første, hvor der er foretaget detaljerede analyser af taxonomi og proteiner. Undersøgelserne af tandstenene viser bl.a.

• Hvordan processerne foregår, når proteiner svarer igen på bakterieangreb
  • Mundhuler fra Middelaldermennesker indeholder adskillige opportunistiske sygdomsfremkaldende bakterier. Og til trods for større ændringer i diæten fra Middelalderen til i dag, så er det stadig de samme bakterier, der fremkalder sygdommene
  • At de indeholder 40 potentielle sygdomsfremkaldende bakterier
  • Det første bevis på tilstedeværelsen i gammelt menneskemateriale af potentielle antibiotika-resistens kodende gener

Resultaterne er produceret af en international forskergruppe med dansk deltagelse fra Center for GeoGenetik, Institut for Miljøvidenskab (AU), Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research (KU) samt Biologisk Institut (KU).

Den danske del af projektet var finansieret af Lundbeckfonden og af en Sapere Aude-bevilling fra Videnskabsministeriet.

Resultaterne blev offentliggjort i Nature Genetics søndag d. 23. februar 2014.

Enrico Cappellini kan kontaktes på tlf. +45 3532 1338.