9. januar 2014

80 års klimaændringer set fra luften

NY BOG

På fem somre i 1930’erne blev mere end halvdelen af Grønland gennemfotograferet fra luften. Et barsk arbejde i den danske flådes åbne flyvemaskiner, hvor temperaturen var ned til minus 40 grader. Bogen 'Indlandsisen – 80 års klimaændringer set fra luften' fortæller historien om de legendariske flyvninger og viser med flotte før-og-nu billeder, hvad der er sket med gletscherne og Indlandsisen i de forgangne 80 år.

Foto: Lauge Koch i midten med sine flyvere ombord på en Heinkel nr. 87. Østgrønland 1932. Fotokreditering: Arktisk Institut

Det var med sommerfugle i maven, at søløjtnant Erik Rasmussen d. 10. juli 1932 befandt sig midt på Arsuk-fjorden i Sydgrønland. Under ham var en af den danske flådes Heinkel vandflyvere, og foran ham var 460 hestekræfter, der bare ventede på at blive sluppet løs over de Grønlandske fjelde og gletschere.

Flyvningen var den første danske flyvning i Grønland og markerede starten på en kæmpemæssig kortlægningsopgave. På fem somre i

Foto: Med flyvninger i en højde af op til 4300 meter og kuldegrader ned til minus 40 grader var arbejdet noget af en prøvelse for besætningen i de åbne maskiner Fotokreditering: Arktisk Institut

1930’erne blev mere end halvdelen af Grønland kortlagt, sorte pletter på landkortet blev hvide, og der blev fløjet distancer svarende til flere gange rundt om jorden i de små åbne vandflyvere. I minus 40 grader og iltfattige forhold i 4500 meters højde var det en bedrift for mænd af en helt særlig støbning.

Stor videnskabelig værdi

Der skulle gå mere end 75 år, før billederne igen dukkede op. I mange år lå de gemt i en bunker i Vestvolden lidt uden for København, men i 2008 blev de fundet af professor Kurt Kjær fra Statens Naturhistoriske Museum, der straks indså billedernes store videnskabelige værdi.

Ujaraanaq Dalen og Evighedsfjorden i Sydvestgrønland i 1936. Foto: Geodatastyrelsen

I de år der er gået, siden Erik Rasmussen for første gang lettede over Grønland, har klimaet nemlig ændret sig markant, og de Grønlandske gletschere er for alvor begyndt af smelte. Billederne fra 1930’erne giver et unikt øjebliksbillede af de Grønlandske gletscheres tilstand, og de dækker en periode, som rækker meget længere tilbage end de informationer, satellitter giver.

I sommeren 2013 fløj Kurt Kjær med en gruppe forskere fra Statens Naturhistoriske Museum og Aarhus Universitet i de gamle flyveres slipstrøm og genfotograferede de selvsamme gletschere, der blev foreviget i starten af 1930’erne.

Bogen Indlandsisen – 80 års klimaændringer set fra luften fortæller historien om de legendariske flyvninger og viser med flotte før-og-nu billeder, hvad der er sket med gletscherne og Indlandsisen i de forgangne 80 år.

Bogen er blevet til i samarbejde med fotograf Hans Henrik Tholstrup. Overskuddet fra salg af hver enkelt bog bliver doneret til Børne- og Ungeorganisationen NANU, der arbejder på at gøre en forskel for grønlandske børn.