14. november 2013

VILLUM FONDEN donerer 250 millioner til et nyt museum

Donation

Københavns Universitet har modtaget en bevilling på 250 millioner kr. fra VILLUM FONDEN. Midlerne skal bruges til at skabe det nye Statens Naturhistoriske Museum ved Botanisk Have i København.

Det nye museums indgang set fra Sølvtorvet. Om aftenen vil hvalskelettet aftegne sig mod himlen. Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.

- Planerne om et nyt internationalt naturhistorisk museum i hjertet af København har taget et stort og vigtigt skridt frem mod en realisering. Takket være donationen fra VILLUM FONDEN har projektet nu samlet 650 millioner kr. fra private fonde, Københavns Universitet og staten, siger Ralf Hemmingsen, rektor for Københavns Universitet.

VILLUM FONDENs bestyrelsesformand, Lars Kann-Rasmussen udtaler:

- Statens Naturhistoriske Museum er en af Danmarks allermest veldrevne kulturinstitutioner, som i mange år har arbejdet med indsamling, forskning og formidling om zoologi, botanik og geologi. Så da vi for flere år siden blev inviteret til møde på Københavns Universitet om museets storstilede byggeplaner, var vi straks lydhøre, fordi VILLUM FONDEN i en årrække har støttet naturvidenskabelig forskning, naturen og miljøet.

Og nu, hvor den samlede finansiering fra fonde og det offentlige samt de tekniske undersøgelser er ved at være på plads, har vi frigivet denne, vor hidtil største, enkeltbevilling på 250 mio.kr.

Det har været en fornøjelse at samarbejde med museet, og vi er ikke i tvivl om, at direktør Morten Meldgaard og hans team nu vil skabe et unikt museum midt i København til glæde og gavn for alle danskere såvel som mange, mange gæster fra det nære og fjerne udland. Der er meget at se frem til!

Realiseringen af det nye museum til 1,2 mia.kr. bygger på et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem Københavns Universitet, Staten og en række private fonde.

Københavns Universitet venter spændt på udfaldet af finanslovsforhandlingerne, da universitetet har søgt staten om 200 mio. kr., et beløb der vil være en afgørende katalysator for at realisere museet.

- Donationen fra VILLUM FONDEN er en blandt flere brikker, der forventeligt vil få det store puslespil til at falde på plads inden jul. Jeg meget glad for den generøse donation. Fonden har fulgt projektet tæt fra den første ide blev undfanget og frem til i dag, hvor man vælger at støtte med et meget stort beløb, siger Morten Meldgaard, direktør for Statens Naturhistoriske Museum.

Vicedirektør for kommunikation Jasper Steen Winkel

Kommunikationschef Rikke Sanderhoff Mørch