23. november 2013

Menneskedyret.dk vinder europæisk mediepris

Undervisning

Menneskedyret.dk har netop vundet den europæiske mediepris ”New Media Europaws 2013”. www.menneskedyret.dk er baseret på Statens Naturhistoriske Museums undervisning om menneskets evolution, og hjemmesiden har allerede vundet stor popularitet blandt landets gymnasieelever. Ideen bag menneskedyret.dk er, at gymnasier langt fra København også skal have glæde af hovedstadens tilbud.

Det er tre dokumentarfilm og et interaktivt 3D-program, der gemmer sig bag titlen som årets bedste videnskabsformidlende medieproduktion i kategorien ”nye medier”.

Foto: Anders Graver

- Menneskedyret er en hel ny måde at lave science-undervisning på. Når vi vinder så fornem en pris, hænger det sammen med, at museet kombinerer forskning, ny visualiseringsteknik og spændende undervisning på en helt ny måde, siger Hanne Strager, formidlingschef på Statens Naturhistoriske Museum.

Under huden på en chimpanse

I forlængelse af Menneskedyret.dk har Statens Naturhistoriske Museum produceret tre dokumentarfilm, der bruges som inspiration til undervisningen i menneskets evolution.

I dokumentarfilmene kommer man bogstavelig talt under huden på en død chimpanse i dissektionssalen på Zoologisk Museum, hvor programmernes værter gør seerne klogere på ligheder og forskelle mellem mennesket og menneskeaben.

Foto: MOEF

- Tanken bag filmene er at invitere seerne ind i et univers, de ellers ikke kan få adgang til. De kommer med dybt ind i Statens Naturhistoriske Museums labyrintiske gange og følger biologerne, mens de bogstaveligt talt dissekerer menneskets evolution. På den måde får seerne et interessant glimt af vores egen udviklingshistorie, siger Anders Drud Jordan, leder af digital produktion og web-tv på Statens Naturhistoriske Museum.

Se film

Se filmene og prøv menneskedyret her: www.menneskedyret.dk.
Menneskedyret er blevet til med støttet fra Kulturstyrelsens E-museumspulje og er gratis at benytte.

Læs mere om EuroPAWS 2013 her: www.europaws.org.

Anders Drud Jordan
Leder af digital produktion og web-tv
Statens Naturhistoriske Museum
Mail: adjordan@snm.ku.dk