3. juni 2011

DNA-detektiven fylder 40

Når professor Eske Willerslev fra Statens Naturhistoriske Museum fylder 40 grundlovsdag, kan han se tilbage på en foreløbig karriere, som er de færreste forskere forundt i så ung en alder.

Han er verdensstjerne indenfor dna-forskning og en fremragende formidler af sine forskningsresultater. Han er belønnet med store bevillinger til sit arbejde og modtager af adskillige videnskabelige priser - senest i år Videnskabsministeriets EliteForsk-pris og samme ministeriums Forskningskommunikationsprisen.

Eske Willerslev, daglig leder af Grundforskningscenter for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet, har mere end èn gang været med til at omskrive verdenshistorien. Hans forskning har været med til at ændre vores opfattelse af folkevandringer til bl.a. Nordamerika, levevilkår for uddøde og forsvundne dyr og mennesker og ikke mindst: Forståelse for fortidens klima, der kan få stor betydning for den fremtidige klimaforskning.

Uddødt menneske
Det er lidt over et år siden, at Eske Willerslev sammen med sin kollega Morten Rasmussen som de første i verden genskabte genomet (generne) og dermed billedet af en mand fra en for længst uddød kultur - i dette tilfælde en mand i Grønland. Forskerne kunne tegne et billede af, hvordan han så ud i levende live, og hvilke skavanker han gik rundt med, inden han for ca. 5.000 år siden bukkede under i det barske klima.

Historien gik verden rundt, og København blev for alvor placeret på "det genetiske verdenskort" samtidig med, at forskere strømmede til Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet, da Eske Willerslev og hans team åbnede Grundforskningscenter for GeoGenetik - det første af slagsen på verdensplan.

Pelsjæger i Sibirien
Eske Willerslev blev professor som 33-årig - den hidtil yngste i Danmark på daværende tidspunkt. Forinden havde han levet "et vildt liv" sammen med tvillinge-broderen, antropologen Rane Willerslev. Bl.a. som pelsjæger i Sibirien blandt udstødte og håbløse eksistenser i ødemarken. Disse oplevelser og hans videnskabelige karriere indenfor dna-forskningen blev til bogen "Fra pelsjæger til professor - en personlig rejse gennem fortidens dna-mysterier", som udkom for fire år siden.

Historisk aftryk
Det sidste ord er langt fra skrevet om Eske Willerslev, hvad angår hans forskning og hans internationale position indenfor dna-forskning og evolutionsbiologi.

Dna-forskningen indenfor hans område begyndte i 80erne, fik stor opmærksomhed i 90erne, og mange forskere er enige om, at vi i løbet af de næste fem år skal skrive verdenshistorien om på en lang række punkter. Eske Willerslev er en del af dette univers, som han allerede i en ung alder har sat sit historiske aftryk på.