17. november 2009

Børn bruger fantasien i kampen for klimaet

Statens Naturhistoriske Museum inviterer skolebørn til at give deres besyv med om klimaforandringerne op til FNs store topmøde i København i december.

Hvordan skal verden se ud, hvis du kunne bestemme?

Det spørgsmål vil adskillige hundrede skolebørn svare på op til FNs store klimamøde i København, når kunstprojektet En ny verden skydes i gang tirsdag den 17. november i forbindelse med særudstillingen "Klima - verden forandres" på Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet.

Projektet er for børn fra 1. - 7. klasse i samarbejde med billedkunstneren Karen Land Hansen Meningen er, at børnene skal bruge deres kunstneriske talenter til at forestille sig en fremtidig verden med udgangspunkt i udstillingens fire temaer: Atmosfæren, isen, havet og på land.

Bagefter sætter Karen Land Hansen børnenes malerier sammen til mosaikker, som skal pryde ydermurerne på udstillingsbygningen i Botanisk Have.

"Vi vil gerne have børnene til at bruge deres fantasi og tænke over, hvordan verden kunne se ud i fremtiden - hvis de kunne bestemme," siger Karen Land Hansen og understreger, at projektet fokuserer på det positive, det visionære og humoren i børnenes egen forestillingsevne.

Projektet løber fra 17. november til 12. december i forbindelse med klimaudstillingen i Botanisk Have. Det er gratis at deltage i workshoppen.

Tirsdag-fredag er der workshop for skoleklasser 10.30-12.00 og 12.30-14.00.

I weekenderne er der åbent værksted for børn i alle aldre og deres forældre.

Den færdige udsmykning indvies 12. december ved et arrangement, hvor alle værkets kunstnere er inviteret.

Praktisk info: Værkstedet er placeret ved siden af særudstillingen Klima - verden forandres. Udstillingen er åben 10-16 alle dage undtagen mandag og løber frem til 28. februar 2010.

Klasser, der ønsker at medvirke i projektet, kan henvende sig til ibennicke@snm.ku.dk.

Yderligere oplysninger: Ida Bennicke på 35 24 43 43.